Google Search Console: 3 nieuwe functionaliteiten
Duik jij graag in de informatie die bezoekers van je site je geven? Dan heb ik wat interessante nieuwtjes voor je. In de afgelopen paar maanden heeft Google Search Console een aantal belangrijke nieuwe functionaliteiten geïntroduceerd die jou nóg meer inzicht geven in het presteren van je site, op welke zoekwoorden jij gevonden wordt in Google en welke content op jouw site goed, en minder goed scoort. Een overzicht:
1. Google Search Console Insights
Het eindeloos zoeken in Analytics en Search Console naar belangrijke contentinfo is voorbij! Google Search Console Insights wordt in de komende tijd uitgerold. Insights combineert inzichten van Google Search Console en Google Analytics en geeft je een overzichtelijk beeld van onder andere:
- De best presterende content op jouw site
- Via welke kanalen mensen bij jouw content uitkomen
- Waar mensen in Google naar zochten voordat ze bij jouw content uitkwamen
- Via welke andere websites mensen bij jou terecht kwamen
Je krijgt een mail van Google als Insights voor jouw website beschikbaar is. Je klikt direct door naar Insights vanuit de mail of vanuit de Google Search Console overzichtspagina.
2. Paginafunctionaliteit
We weten allemaal dat Page Experience steeds belangrijk wordt. Om goed te kunnen scoren in Google is een zo positief mogelijke ervaring van bezoekers essentieel. Om dit goed te managen heeft Google Search Console een nieuw onderdeel toegevoegd: paginafunctionaliteit. Hier zie je in één oogopslag hoe jouw website scoort op de Core Web Vitals van Google: LCP (Laadtijd van pagina’s), FID (Reactie van een pagina op een actie van de gebruiker) en CLS (Stabiliteit van de pagina, onderdelen die ‘verschuiven’ tijdens het laden van een pagina). Ook zie je hier hoe je website scoort op mobielvriendelijkheid, of je site een SSL certificaat heeft en of er beveiligingsproblemen zijn.
3. Zoeken met reguliere expressie (RegEx)
Sinds kort is het mogelijk om binnen Google Search Console (in navolging van Google Analytics) je prestaties te filteren met RegEx (Reguliere Expressie). Handig om je bezoekersgegevens nog diepgaander te analyseren. Gebruik RegEx bijvoorbeeld om interessante longtail zoekwoorden, of zoekwoorden met een vraagwoord (hoe, wat, waarom) naar boven te halen. Om Regex toe te passen in Search Console, ga je naar het prestatierapport en klik je op het plusje. Regex is toepasbaar op ‘zoekopdracht’ en ‘pagina’.
Meer weten over SEO?
Ben je benieuwd naar de inzichten die Google Search Console je kan geven, maar weet je niet waar te beginnen? Ik voorzie je graag van advies, of neem je het hele werk uit handen.