Hoe kom ik hoger in Google? 8 direct toepasbare tips
Je website is klaar; laat de bezoekers maar komen! Je weet dat het even kan duren voordat Google je opmerkt (indexeert), maar na twee weken zie je jezelf nog niet terug in de zoekresultaten. Ja ok, als je op de naam van je bedrijf zoekt dan komt je website wel naar boven. Maar je wil natuurlijk ook op andere zoekwoorden gevonden worden.
De kunst van het hoger scoren in Google (of andere zoekmachines als Bing) heet SEO, ofwel Search Engine Optimization. SEO is geen rocket science, maar ook zeker niet in beton gegoten. Het is een marathon, geen sprint. Door je website voortdurend te optimaliseren zul je uiteindelijk veel beter vindbaar worden.
Moeilijk en veel werk? Dat valt best mee. Je mag SEO natuurlijk aan mij uitbesteden, maar er zijn ook best een aantal dingen die je redelijk snel zelf kunt doen:
1. Check je websitestructuur
Is je website logisch ingedeeld? Kan een bezoeker zijn of haar weg makkelijk vinden en is de structuur van je website niet te diep? Hoe meer pagina’s er direct onder je homepage vallen, hoe makkelijker een bezoeker, maar ook Google ze kan vinden.
2. Bepaal op welke zoekwoorden je gevonden wil worden
Als je hoger wil scoren in Google, moet je natuurlijk wel weten waarop je wil scoren. Welke vraag van zoekers wil je beantwoorden? En hoe kom je te weten welke vragen zij überhaupt in Google stellen? Daar zijn handige betaalde tools voor (ik gebruik www.keywordtool.io), maar ook Google zelf biedt veel gratis informatie. Kijk maar eens onderaan de zoekresultatenpagina als je een zoekwoord intypt. Je zult zien dat Google hier zelf al suggesties doet. En die kun jij weer mooi gebruiken om een blog of webtekst over te schrijven.
3. (Her)schrijf je metadata
Metadata bestaat uit een meta title en een meta description. Dit is het visitekaartje van je website in de zoekmachine. Zo komt jouw website in de zoekresultaten te staan. Metadata is per pagina in te stellen, waarbij vooral de title heel belangrijk is voor SEO. Verwerk hierin altijd het belangrijkste zoekwoord!
4. Geef je afbeeldingen een naam
Google kan geen afbeeldingen ‘lezen’. Om Google toch te laten snappen waar een afbeelding over gaat (en beter de context van een volledige pagina te begrijpen) kun je elke afbeelding op jouw website een beschrijving, ofwel alt-tag meegeven. Gebruik hier het liefst relevante zoekwoorden voor die je ook in de tekst op je pagina verwerkt hebt.
5. Start met bloggen
Yes, ik zeg het nog een keer: bloggen heeft zin! Hoger scoren in Google kan alleen als de zoekmachine ook daadwerkelijk informatie kan vinden op je website. Bovendien blijft je website zo in beweging; nieuwe content laat zien dat jouw website up-to-date is. En dat wordt door Google gewaardeerd.
6. Maak een Google Mijn Bedrijf account aan
Lokale vindbaarheid wordt steeds belangrijker. Zeker als je klantenkring zich voornamelijk in jouw regio bevindt is het verstandig om een Google Mijn Bedrijf account aan te maken. Google snapt dan beter wat jouw bedrijf doet en je gegevens worden prominenter in de zoekresultaten en op Google Maps getoond.
7. Vraag om reviews
Heb je een Google Mijn Bedrijf account gefikst? Vraag je klanten dan om een review achter te laten. Dit levert je namelijk mooie gele sterren op! Zo val je lekker op in de zoekresultaten.
8. Wissel linkjes uit
Het vergaren van waardevolle inkomende links naar jouw website wordt linkbuilding genoemd. Er zijn bedrijven die hier hun fulltime business van hebben gemaakt, maar je kunt natuurlijk ook kleinschalig beginnen. Als andere websites een link naar jouw website plaatsen zorgt dit ervoor dat de autoriteit van jouw website stijgt. En die autoriteit is weer een belangrijke pijler in SEO. Ga dus aan de slag en vraag klanten, bloggers of branchepagina’s of ze een link naar jouw website willen plaatsen.
SEO toch liever laten doen?
Denk je na dit lijstje toch 'mwah, ik zoek dit toch niet zo'? Of je er nu geen tijd of (je mag het gerust zeggen) geen zin in hebt, ik neem dit werk graag van je over.
Benieuwd naar wat ik voor je kan doen?