Lokale vindbaarheid vergroten

Lokale vindbaarheid vergroten - 5 tips

Een vraag die ik best vaak krijg van klanten is:  ‘ik wil graag lokaal beter gevonden worden’. 

Logische vraag als je een lokaal bedrijf hebt en je (potentiële) klanten zich ook in de omgeving van je bedrijf bevinden.

Immers: het is leuk als Gerda uit Groningen jouw fysiopraktijk uit Eindhoven in haar Google zoekresultaten te zien krijgt. Maar de kans dat ze daadwerkelijk de auto of trein naar het zuiden pakt om haar schouders los te laten kneden is natuurlijk vrij klein. 

Dus! Werk je lokaal? Werk dan ook aan je lokale vindbaarheid!

Lokale vindbaarheid vergroten

Google snapt lokaal 

Zoek maar eens op willekeurig welk landelijk bedrijf. Bijvoorbeeld Action. Je krijgt dan in de zoekresultaten een kaartje te zien met Actions bij jou in de buurt. Google weet alles, dus ook waar jij je bevindt. Misschien een beetje scary, maar ook handig als je een winkel in de buurt zoekt. Heeft jouw onderneming een fysiek adres? Laat Google dan ook weten waar je gevestigd bent. 

Dit doe je op de volgende 5 manieren:  ⬇


1.  Vermeld je adres in de footer van je website. 

De footer is als het goed is op elke pagina van je website zichtbaar. Zo heb je in een klap je hele website voorzien van je NAW-gegevens.

2.  Maak een Google Mijn Bedrijf account aan

Dit is misschien wel de állerbelangrijkste stap die je kunt nemen om je lokale vindbaarheid te vergroten. Het is even wat werk, met codes en toestanden, maar het is extreem zinvol en bovendien gratis, dus doe het! Kleed je Google Mijn Bedrijf ook leuk aan met mooie visuals, openingstijden en alle relevante info die je maar in kunt verzinnen. 

3.  Gebruik structured data

Ok, deze is wat technischer, maar als je er zelf niet uitkomt weet je webbouwer wel wat hij of zij moet doen. Wordpress heeft hier trouwens ook een makkelijke plug-in voor. Door middel van ‘schema.org’ kun je via een klein stukje code (structured data) je adres aan de code van je website meegeven. Heel handig voor Google, zeker als je bedrijf meerdere vestigingen heeft.

4. Plaats Google Maps op je website

Heb je Google Mijn Bedrijf, dan ben je ook zichtbaar in Google Maps. Zet een kaartje op je website, bijvoorbeeld op je contactpagina. Zo help je potentiële klanten eenvoudig op weg naar jouw bedrijf.

5.  Kijk of lokale websites een link naar jouw website willen plaatsen

Bij Google draait alles om verbinding. Als andere lokale bedrijven (bijvoorbeeld nieuws- branche- of verzamelwebsites) een link plaatsen naar jouw website legt Google makkelijker de link naar de juiste locatie.

Meer weten over lokale vindbaarheid?

Wil je graag zelf aan de slag om de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf te vergroten, of wil je dit laten doen? Laat het me weten!